Prawa autorskie oraz źródła opracowań
Nasze produkty są połączeniem nowoczesnego wykonania i tradycyjnego wzornictwa. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik projektowania, druku i szycia oraz korzystaniu z wyselekcjonowanych materiałów możemy wytwarzać produkty o ściśle kontrolowanych parametrach i wysokiej jakości. Jednocześnie dokładamy starań, aby nasze projekty z dziedziny współczesnej sztuki ludowej były adaptacjami tradycyjnych, znanych od stuleci motywów (roślinnych, zwierzęcych, geometrycznych), które w połączeniu z odpowiednią kolorystyką stanowią charakterystyczne i unikalne cechy polskich regionalnych stylów ludowych.
Każdy styl ludowy powstawał spontanicznie, dzięki wkładowi licznych twórców opracowujących nowe elementy jako adaptacje wcześniejszych, i dzięki temu zmieniał się na przestrzeni lat, dlatego nie można wskazać „jedynego oficjalnego wzorca” graficznego lub kolorystycznego obowiązującego dla danego stylu. Z drugiej strony – style ludowe rozwijane były zazwyczaj w niewielkich, lokalnych społecznościach, w których twórcy często wzorowali swoje prace na pracach sąsiadów lub poprzedników, dlatego w każdym stylu można wskazać grupę elementów (kształtów i kolorów) często występujących w danym regionie – i praktycznie nie używanych w danym zestawieniu poza tym obszarem, co przesądza o unikalności takiego stylu.
Staramy się aby tworzone przez nas współczesne wzornictwo ludowe powstawało w sposób taki jak tradycyjne, dlatego korzystamy z dostępnych w domenie publicznej zbiorów sztuki ludowej (odzież, dodatki, przedmioty codziennego użytku) i licznych publikacji, po to, aby uchwycić najbardziej charakterystyczne elementy poszczególnych stylów regionalnych, a następnie wykorzystać zdobytą wiedzę w trakcie projektowania. Dzięki temu mogą mieć Państwo pewność, że zakupione u nas produkty można traktować jako „folklorystyczne”, jednoznacznie powiązane stylistycznie z danym regionem.
Wszystkie regionalne wzory ludowe zdobiące nasze produkty są autorskimi projektami, które powstały po przestudiowaniu ogólnodostępnych zbiorów muzealnych i literatury etnograficznej (lista publikacji poniżej) i jako takie są objęte ochroną prawną na mocy Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Wyrażamy zgodę na udostępnianie zdjęć naszych produktów w internecie pod warunkiem opatrzenia ich wskazaniem źródła pochodzenia. Wszelkie inne (w tym komercyjne) wykorzystanie projektów opublikowanych na stronie www.sartrix.pl jest możliwe wyłącznie po zakupieniu licencji – szczegółowe warunki są ustalane indywidualnie.
Lista polecanych publikacji:
Jadwiga Turska, Haft Polski, Wydawnictwo REA s.j.
Bożena Stelmachowska, Atlas polskich strojów ludowych – Strój kaszubski, Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego we Wrocławiu, 1959.
Iwona Joć, Edmund Szymikowski, Haft kaszubski i hafty z Pomorza, Wydawnictwo Region, Gdynia 2010.
Magdalena Bartosiewicz, Anna Kośmider, Marzena Kozanecka-Zwierz, Janusz Moniatowicz, Muzeum w Łowiczu Przewodnik, 2014.
Janusz Świeży, Atlas polskich strojów ludowych – Strój krzczonowski, Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego w Poznaniu, 1952.
Folklor polski. Sztuka ludowa, tradycje, obrzędy, Wydawnictwo SBM Sp. z o.o., 2020.
Folklor. Polska kultura ludowa. Wydawnictwo BOSZ s.c.p., Olszanica 2001.
Barbara Kożuch, Elżbieta Pobiegły – Stroje krakowskie. Wydawnictwo M, Kraków 2004.
Bogdan Jasiński – Malowana porcelana opolska. Związek Śląskich Rolników w Opolu, Opole 2012.
Bogdan Jasiński – Opolskie kroszonki. Związek Śląskich Rolników w Opolu, Opole 2013.
Sztuka ludowa na Opolszczyźnie – od analiz do dizajnu. Opracowanie: Zamek Cieszyn, 2014.
Raport z badania etnograficznego haftu opolskiego. Opracowanie: Stowarzyszenie Kraina św. Anny, Krapkowice 2022.
Hafty Opolskie: wzornik / ścieg płaski wielobarwny. Opracowanie: Stowarzyszenie Kraina św. Anny, Krapkowice 2022.
Anna Kmita – 100 śląskich wzorów i kolorów. ASP Katowice, wydział projektowy 2016.
Anna Kmita – O’pole. Projekt zestawów kolorystycznych. ASP Katowice, wydział projektowy 2014.